Rumba cubana


"Rumba cubana z towarzyską ma wspólną tylko nazwę. Zarówno muzyka jak i taniec są zupełnie różne.

Rumba składa się z trzech różnych stadiów muzycznych, które można pogrupować w następujący sposób:

Diana - wstęp w postaci melodyjnego fragmentu bez spójnego tekstu, za to z krótkimi chaotycznymi frazami, które mają za zadanie stworzyć odpowiednią atmosferę.

Décima - piosenkarz improwizuje, prezentując historię, która ma być głównym motywem w rumbie.

Rompe la rumba - wkraczają instrumenty perkusyjne, przed muzyków wychodzi para tancerzy lub pojedynczy tancerz (w przypadku stylu columbia), a piosenkarz podkreśla jeden ze zwrotów z tekstu utworu, który będzie śpiewany przez chór jako refren na zmianę z improwizującym solistą.

W rumbie kubańskiej istnieje kilka odmian:

* columbia => przejdź
* guaguancó => przejdź
* yambú => przejdź
* mimetrica (mimetica)
* jiribilla

Guaguanco i columbia przetrwały. Guaguanco jest bardzo popularne.

Afrykańskie korzenie rumby

"Handel niewolnikami i niewolnictwo zniesiono na Kubie w 1886 roku. Niewiele poprawiło to los ludności. Kuba wciąż była hiszpańską kolonią. Ciemnoskórzy niewolnicy, którzy z braku środków materialnych i pracy oraz braku ziemi pod uprawę i miejsca dla bezrolnych, nie mogli pozostać na wsi, przenoszą się na peryferie miast i miasteczek, dając początek tzw. solares (małe społeczności, osiedla, zamieszkane przez wiele rodzin). W mieście mogli liczyć na zatrudnienie.

Wprawdzie na peryferiach miast solares (slumsy) istniały już przedtem, jednak wraz ze zniesieniem niewolnictwa, liczebność ich mieszkańców znacznie wzrosła. Powstałe społeczności to mieszanka różnych afrykańskich plemion sprowadzonych na Kubę przez Hiszpanów, z białymi, którzy mieli zatrudnienie w zakładach czy sklepikach danego solaru.

W tym środowisku narodziło się pojęcie imprezy zbiorczej zwanej rumba, od której wzięło się określenie rumbero w odniesieniu do osób dziś nazywanych imprezowiczami i rumbear w odniesieniu do wydarzeń imprezowych tak na Kubie, jak i na całych Karaibach. Początkowo brzmiała ona w portowych miastach i slumsach. W tych osiedlach gdy świętowano - mówiono na te fiesty - tumba, macumba, tamba ale wszystkie te terminy wyparła rumba - synonim święta i tańców. Tumba albo tambo zaczęto używać do fiest o afrykańskim charakterze a rumby do nieafrykańskich. Publiczność świąt stanowili zwykle ludzie o pochodzeniu afrykańskim ale też zdarzali się płatni robotnicy biali i właściciele small biznesu.

Na początku, instrumentami używanymi w rumbie były meble, artykuły gospodarstwa domowego i narzędzia pracy codziennej, co spowodowane było skrajną biedą grup społecznych, które zamieszkiwały peryferie miast. Grano ja na starych szafach, odwróconych dnem do góry, baliach, starych łyżkach, lub wybijano rytm łyżkami o patelnię. W niedługim czasie zaczęto używać pudeł (cajones), w których importowano dorsza, z powodu dobrej jakości drewna z jakiego były one wykonane. Muzyka z pudeł (stąd też zwrot rumba de cajón) towarzyszyła osobie, która śpiewała i wybijała rytm na patyczkach clave. Później pudła/skrzynie zostały zamienione na dwa bębny jednomembranowe, z czasem wzbogacono jo o trzeci (tumba, llamador i quinto), które nazwano tumbadoras. Ta struktura została powiększona przez kolejną osobę, która uderzała parą pałek w drewnianą podstawę, czy w bok jednego z bębnów. Było to znane pod nazwą cáscara. W końcu cáscara została zastąpiona przez mały kawałek drewna, instrument znany jako cata (pień drzewa z wydłubanym środkiem, zawieszony w powietrzu). Każdy z bębnów ma swą rolę w polirytmicznej strukturze. Zwą się tumbadora i są jedną z najważniejszych kubańskich innowacji. Podobne bębny znajdziemy w grupie językowej bantu w Afryce.

Z tych okoliczności, pod koniec wieku zrodziło się określenie: rumba de tiempo de Espana (rumba czasu Hiszpanii), aby można było praktykować rumbę na Kubie w czasach dominacji hiszpańskiej. Równie oczywisty jest wpływ na ten styl muzyczny plemion afrykańskich sprowadzonych na Kubę.

Prawdopodobnie rytmy i maniery śpiewu miały korzenie w śpiewie z baraków niewolniczych ale dopiero na podmiejskim terenie rumba nabrała odrębnego charakteru. Zwroty rytmiczne i melodyczne, instrumenty to złożyło się na rumbę. Dało też początek guaguanco i columbii, które znajdują się w kompleksie rumby. Pojawiły się zamiast szaf i innych sprzętów różnego rozmiaru skrzynie drewniane. Uderzało się w nie łyżkami. Był też wokalista, który grał na clavesach by stabilizować polirytmiczny rytm.

Rumbę zaczyna solowy zaśpiew bez znaczenia sylaby - tzw. diana. Potem improwizowana część spiewaka wyjaśniająca przyczynę rumby. - może to być w formie decimar ale czasami kuplet albo forma 4 wersowa. I potem dołączają instrumenty zaczyna się prawdziwa rumba - rumba rompe jak mówią. Teraz solista spiewa refren, który potem podchwycą chórzyści (zwykle mężczyżni) podczas gdy on będzie improwizował.

Jest rzeczą powszechną w afrykańskiej muzyce religijnej i w afrokubańskiej, że centrum stanowią improwizacje rytmiczne w dolnych rejestrach więc akompaniament (tak to nazwijmy) stałe struktury są wybijane na wyższych piętrach tej struktury. Zupełnie odwrotnie niz w tradycji europejskiej. Granie na bębnach jest w rumbie typowo afrykańskie. Dodajmy zmiany napięcia membran czyli zmiany brzmienia i wysokości i mamy feerię nie zananą w Europie. W Europie liczyło się homogeniczne brzmienie. Tu odwrotnie, jak w Afryce, jak najbogatsze.

W Havanie i Matanzas, w większych miastach zbierały się grupy coro de rumba. Śpiewały zwykle na Boże Narodzenie i spotykały się razem by wspólnie muzykować. Grupy miały decimistę, który miał dobry głos i improwizował i miały censora, który dbał o poziom poezji. Clarina, kobieta, która czystym głosem spiewa i tonista, który zaczynał i dbał o strojenie. Towarzyszył temu bęben jednomembranowy, tzw. viola, z uchwytem okraszonym wstążkami. Potem violę zastąpiło banjo bez strun - udzrzane w membranę. Do tego claves i mała diatoniczna harfa oraz botija. Później grupy te zyskały popularność na Trynidadzie i na wyspach Św. Ducha. W tym czasie gitara i tres były też w użyciu.

źródła: pl.wikipedia.org =>> przejdź
oraz Wojciech Ossowski - przewodnik, Kuba

Więcej na: http://www.esalsa.net/music/rumba/rumbaHistory1.php
Rumba of Cuba na lameca.org =>> przejdź
bailasociety.tv =>> przejdź
Instrumenty Abakua i Rumby na rumbainstruments.blogspot.com =>> przejdź
en.wikipedia.org =>> przejdź
salsa.szczecin.pl =>> przejdź
metronom clave ;) =>> przejdź
Cuban Rumba na en.wikipedia.org
Rumba Clave - analiza obrazkowa na rumbaclave.blogspot.com

Rumba en la Calle 6... La Habana, Cuba



Quítalo del rincón, Rumba en La Habana



Aberikula en la Habana 1995



Lázaro Rumba basic step



Rumba en Atarés - Part 8 of 9



stage a lo cubano palermo 2009 annia duthil e mario charon alvarez



Cumpleaños de Santo rumba



Cumpleaños de Santo rumba #2



Cuban Rumba - professional dancers in Havana,Vancouver



Niños bailan rumba



-Palacio De La Rumba:"Grupo Timbalaye" (Agosto 2012)-



Afro-Cuban Rumba Dance Instruction w/ José Carrión & Cutumba



Sabor de mi Rumba - Alain Pérez



Para los fanaticos de la Rumba Cubana



Rumba en casa de Amado Part 2 (con Inés Carbonell)



sabado de la rumba en el palenque,2010



Matale la pena



Rayda Salas - Rumba, ladies styling



Enildo Rasúa (Air druming) Oddie, Los Muñequitos de Matanzas



Aberikula en la Habana 1995



Rumbon con Barbarito Torres AfroCuban Concepto



How to start the Rumba



EGREM-Rumberos de Cuba-RUMBA.mpg



Conjunto Folklorico Nacional: El Papalote



Conjunto Folklorico Nacional: Mama'buela



Clave y Guaguancó from "...y tenemos sabor"



Cine Cubano La Ultima Rumba De Papa Montero



La Rumba: Part 1 of 3



La Rumba: Part 2 of 3



La Rumba: Part 3 of 3



Roots of Rhythm (Rumba)



Cuba Linda



Carlos Embale & Celeste Mendoza



Celina y Reutilio, Que viva chango 1949



AbakuáAbazadoAfroAfro cha chaAfro houseAfro-Cuban JazzAnimacjeAraráAzontoBachataBachatangoBailes populares cubanosBembéBokwaBoleroBombaBoogalooBoogie WoogieBossa novaBreakdanceBuey CansadoBullerengueBurritoC-WalkCaipiraCalypsoCanzonCarimbóCarnavalCarnaval de BarranquillaCha-cha-cháCha Cha Lokua FunCha ondaChalupaChampetaChandéChangüíCharangaCharlestonChengueChill OutChoqueComparsaCongaCongoContradanzaCoupé décaléCriollaCriollaCubatonCumbiaCurrulaoDanzaDanzoneteDanzónDecimaDengueDespeloteDiscoFoxDub StepEl Tamborito (Panamá)FandangoFlamencoFootwork calenoForróFoxFree StepFujiFunanaGaitaGarabatoGuajiraGuarachaGuarapachangaGuarapachangaHip-HopImprowizacja kontaktowaIzolacjeJala JalaJazzJoropoKizombaKompaKuduroKwassa kwassaLa Tumba FrancesaLambadaLatin hustleLindy HopLockingLoungeMakutaMalembeMamboMapaléMarineraMarrabentaMbalakhMerecumbéMerengueMiami Style SalsaMozambiqueNdomboloNengonOrishaPacà-pacàPachangaPaloPaseoPaso doblePasos Libres CalenosPatrioticasPerreoPilónPlenaPoppingPorroPregónPuntoPuyaQuebraditaRancheraReggaetónRucu rucuRueda de CasinoRumba columbiaRumba cubanaRumba guaguancóRumba towarzyskaRumba yambúSabarSalsaSalsa CalénaSalsa ConcienteSalsa Crossbody (XBL)Salsa Cumbia StyleSalsa guaguancóSalsa kubańska / CasinoSalsa Los Angeles (on1)Salsa MillenniumSalsa New York (mambo on2)Salsa palladium mamboSalsa portorykańskaSalsa social / Social dancingSalsa sueltaSalsa z kiloma partnerkamiSalsatónSalsonSamba brazylijskaSamba de gafieiraSamba de RodaSamba towarzyskaSandunga (Sandunguera)SanteríaSembaSonSongoSoukousSwingTabataTangoTango argentyńskieTaniec towarzyskiTaniec współczesny (Contemporary dance)TecktonikTimbaTropicalTwerkUrban / Street DanceVacilónVallenatoWest Coast Swing (WCS)WineYorubaYukaZoukZouk LambadaZumba