Tango


Tango - taniec towarzyski pochodzący z Buenos Aires w Argentynie i Montevideo w Urugwaju. Jeden z dziesięciu tańców standoardowych. Tango jest także rodzajem muzyki. Obecnie istnieje wiele form tanga, zarówno muzycznych jak i tańca - tango argentyńskie (i jego odmiany tango vals, tango nuevo, milonga), tango amerykańskie, tango fińskie, tango międzynarodowe. Tango - zarówno taniec jak i muzyka jest częścią światowego niematerialnego dziedzictwa kulturalnego ludzkości.

Muzyka

Najbardziej znane tanga to:

na świecie:
  • Gerardo Matos Rodríguez - La Cumparsita
  • Padilla - El Choclo
  • Edgaro Donato - A Media Luz
  • Jacob Gade - Jalousie
  • Anton Malando - Ole guapa
  • Jerzy Petersburski - Tango milonga jako Oh, Donna Clara
  • Touch and Go - Tango in Harlem
  • Julio César Sanders - Adios muchachos
  • José Padilla Sánchez - La Violetera (1915) i aranżacja Anselmo Aiety (1926)
  • Giuseppe Verdi - introdukcja do opery La Traviata
  • Igor Strawinski - Tango na fortepian 1940, Tango na orkiestrę kameralną 1953
  • Isaac Albéniz - tango z Suite espanola No.1 na fortepian, Op. 47, B. 71886
  • Astor Piazzolla - wiele tang w okresie od 1959-1965.
  • Carlos Gardel - wiele tang, w tym Por una Cabeza

Powszechnie znana jako tango "La Paloma" Sebastiana Yradiera nie jest w rzeczywistości tangiem lecz habanerą.

w Polsce:
  • Tango milonga - Jerzy Petersburski
  • To ostatnia niedziela - Jerzy Petersburski
  • Jesienne róże - Artur Gold
  • Nieustanne tango z albumu o tej samej nazwie - Grzegorz Ciechowski
  • Kapitańskie tango

Najbardziej znanymi argentyńskimi kompozytorami tang są: Astor Piazzolla, Carlos Gardel, Osvaldo Pugliese, Carlos Di Sarli, Francisco Canaro Juan D´Arienzo i Anibal Troilo. W Polsce tanga komponowali między innymi: Jerzy Petersburski, Artur Gold, Zygmunt Białostocki, Witold Krupiński, Zygmunt Karasiński i inni.

Współczesnym polskim zespołem muzycznym czerpiącym inspiracje z tradycyjnej tanecznej muzyki tango jest "Al Tango".

źródło: pl.wikipedia.org ==> przejdź

Etykieta tanga

Etykieta została opracowana w Klubie Złota Milonga 2007. Nie jest to zbiór sztywnych nakazów, do których tancerze tanga muszą się bezwględnie stosować. Jest to zbiór zasad, które warto znać i wykorzystywać.

1. Na parkiecie tancerze tańczą po kole, nie wykonują kroków pod prąd i w poprzek sali. Tańczą w tempie odpowiadającym całej milondze.

2. Osoby, które nie zamierzają w danym momencie tańczyć, nie wchodzą na parkiet i nie przeszkadzają tańczącym. Na parkiecie mają pierwszeństwo zawsze osoby tańczące.

3. Do tańca proszą panowie. Najbardziej eleganckim i tradycyjnym sposobem poproszenia do tanga jest skinienie głową do partnerki, gdy ta patrzy na nas. Kobieta może zawsze odrzucić naszą propozycję. Gdy twierdząco odpowie skinieniem głowy na naszą propozycję, podchodzimy do niej i zapraszamy do tańca.

4. Muzyka na milongach podzielona jest na części zwane tandami (zwykle 3,4 utwory o podobnym charakterze) oddzielone od siebie cortinami. W trakcie cortin następuje zmiana partnerów i tancerze schodzą z parkietu. Utarło się zwyczajowo zmieniać się w parach po każdej cortinie.

5. Na milongach nie ma obowiązku zmieniania się w parach i tańczenia z różnymi osobami. Stali bywalcy milong - zwani milongueros - tradycyjnie proszą do tańca wiele partnerek, zarówno początkujących jak i bardzo dobrze tańczących. Sprawą honoru prawdziwych milongueros jest na każdej milondze zatańczyć z kobietą, z którą dotąd nigdy nie tańczyli lub (a gdy takiej nie ma na sali) z kobietą, z którą nie tańczyli od dawna.

6. Po zakończeniu tańca mężczyzna zawsze odprowadza kobietę do jej stolika. Idealnie jest tak prowadzić w tangu, by skończyć ostatni taniec w miejscu, z którego się go rozpoczęło.

7. Mężczyźni proszą do tańca tylko te kobiety, które znajdują się blisko parkietu. Mało eleganckie jest proszenie do tańca kobiet, które wyszły z sali tanecznej, by odpocząć lub zaczerpnąć świeżego powietrza.

8. Podczas tańca tancerze nie zwracają sobie uwagi na popełniane błędy. Jeżeli partner/partnerka nie odpowiada naszym oczekiwaniom tanecznym, należy podziękować za taniec "dziękuję" i przestać tańczyć.

9. Na zatłoczonej sali niedopuszczalne jest prowadzenie partnerki do figur zmuszających ją do wymachiwania wysoko nogami (ganchos, boleos), co jest groźne dla innych osób.

10. Za zderzenia w tańcu odpowiedzialni są zawsze mężczyźni. Należy tak tańczyć, by unikać zderzeń z innymi. Jeżeli jednak do nich dojdzie, wypada się szybko przeprosić "przepraszam" i nie robić zatoru na parkiecie.

11. Doświadczeni tangueros powinni służyć dobrą radą i pomocą swoim mniej doświadczonym kolegom.

12. Tańczenie tanga w dżinsach, w sandałach, w krótkich spodniach, chińskim t-shircie nie jest prowokacyjnym stylem, jest nie eleganckie.

13. Jeżeli wiesz, kto jest gospodarzem wieczoru, dobrym zwyczajem jest pożegnać się z nim, wychodząc po zakończeniu milongi. Gospodarz milongi jest z zasady pierwszą osobą, która wita Cię, gdy wchodzisz na milongę.

14. Jeżeli muzyka, którą słyszysz na milondze, podoba Ci się i dobrze Ci się do niej tańczy, a wiesz, kto jest jej DJ-em, miłym gestem jest podziękować mu za miły wieczór.

15. Po lekcji tanga w dobrym tonie i miłą zapłatą jest nagradzanie nauczyciela brawami za dobrze poprowadzone zajęcia.

źródło: tangopoznan.eu =>> przejdź

Tangonalia =>> przejdź























AbakuáAbazadoAfroAfro cha chaAfro houseAfro-Cuban JazzAnimacjeAraráAzontoBachataBachatangoBailes populares cubanosBembéBokwaBoleroBombaBoogalooBoogie WoogieBossa novaBreakdanceBuey CansadoBullerengueBurritoC-WalkCaipiraCalypsoCanzonCarimbóCarnavalCarnaval de BarranquillaCha-cha-cháCha Cha Lokua FunCha ondaChalupaChampetaChandéChangüíCharangaCharlestonChengueChill OutChoqueComparsaCongaCongoContradanzaCoupé décaléCriollaCriollaCubatonCumbiaCurrulaoDanzaDanzoneteDanzónDecimaDengueDespeloteDiscoFoxDub StepEl Tamborito (Panamá)FandangoFlamencoFootwork calenoForróFoxFree StepFujiFunanaGaitaGarabatoGuajiraGuarachaGuarapachangaGuarapachangaHip-HopImprowizacja kontaktowaIzolacjeJala JalaJazzJoropoKizombaKompaKuduroKwassa kwassaLa Tumba FrancesaLambadaLatin hustleLindy HopLockingLoungeMakutaMalembeMamboMapaléMarineraMarrabentaMbalakhMerecumbéMerengueMiami Style SalsaMozambiqueNdomboloNengonOrishaPacà-pacàPachangaPaloPaseoPaso doblePasos Libres CalenosPatrioticasPerreoPilónPlenaPoppingPorroPregónPuntoPuyaQuebraditaRancheraReggaetónRucu rucuRueda de CasinoRumba columbiaRumba cubanaRumba guaguancóRumba towarzyskaRumba yambúSabarSalsaSalsa CalénaSalsa ConcienteSalsa Crossbody (XBL)Salsa Cumbia StyleSalsa guaguancóSalsa kubańska / CasinoSalsa Los Angeles (on1)Salsa MillenniumSalsa New York (mambo on2)Salsa palladium mamboSalsa portorykańskaSalsa social / Social dancingSalsa sueltaSalsa z kiloma partnerkamiSalsatónSalsonSamba brazylijskaSamba de gafieiraSamba de RodaSamba towarzyskaSandunga (Sandunguera)SanteríaSembaSonSongoSoukousSwingTabataTangoTango argentyńskieTaniec towarzyskiTaniec współczesny (Contemporary dance)TecktonikTimbaTropicalTwerkUrban / Street DanceVacilónVallenatoWest Coast Swing (WCS)WineYorubaYukaZoukZouk LambadaZumba