Bullerengue


Bullerengue - jest muzyką i tańcem pocodzącym z atlantyckiego wybrzeża Kolumbii oraz prowincji Darien w Panamie, zapoczątkowanym przez rzeczywistych potomków zbiegłych zbiegłych niewolników, którzy zamieszkiwali w tym regionie.

Wprowadzenie:

Już od dłuższego czasu potomkowie Afrykańczyków w Kolumbii wykazują, że owoce rozłamu pomiędzy Afryką i Ameryką, pozbawiają ich społeczno-kulturowej pamięci. W odpowiedzi na ten stan rzeczy, pojawiają się nowe środki porozumienia, które mają pokazać, że adaptacja nowych mediów korzystnie wpływa na tworzenie niezgody między kontynentami. Szczególnym wzorcem są nowe, kreatywne procesy adaptacyjne, potencjał twórczy osób pochodzenia afrykańskiego przejawiający się w niekorzystnych warunkach. Z drugiej jednak strony, w ciągu dotychczasowego życia codziennego ludzi, wyraźnie zauważalne są silne ślady afrykanizmu.

W tej transformacji, improwizacja powinna być częścią genezy i etnogenezy takich systemów. Jaime Arocha (1991, 1993) nawiązuje do pojęcia "zrób to sam" ("bricolaje" / "DIY" - do it yourself), które Francois Jacob (1991) wykorzystuje do reprezentowania procesów tworzenia, gdzie rozum i uczucie są wskazaniami improwizacji kulturowej. Arocha, zwraca również uwagę na wyjaśnienia pojęcia "bricolaje" przez czarnych: polega ono na poszukiwaniu "alternatywy manipulacyjnej" tego co już istnieje, za pomocą intuicji jako kompasu i "cacharreo" jako strategii" (Arocha 1993).

To było nazywane śladem africańskiego bagażu kulturowego zanurzonym w "nieświadomości ikonograficznej" zniewolonych Afrykanów, który jest wyczuwalny w strukturze społecznej, muzyce, poezji, etykce socjalnej, religii i teatrze karnawału ich potomków, elementy, które na przestrzeni wieków zostały przekształcone w korzenie nowych systemów kulturowych ludnościz afro-kolumbijskiej (Friedemann 1988).

Muzyka jako część kultury jest zmienna, tak jak zmienny jest człowiek. To właśnie są te procesy zmian mnie (autora) interesuje najbardziej opisać i zrozumieć, co może po części tłumaczyć niektóre spośród ich składników i przedstawicieli.

Bullerengue to zestaw rytmów i taneczne święta, właściwe potomkom Afrykańczyków, umiejscowione stosunkowo blisko pogranicza kolumbijskiej części wybrzeża Pacyfiku. Społeczności te historiycznie związane są z rezystencją "cimarrona" (grupa etniczna). Bullerengue jest częścią tzw. "Bailes Cantaos", gdzie m. in. doszukać się można rytmów takich bębnów jak: "la tambora", "la guacherna", "el chandé", "la tuna tambora" (odmiana z rejonu górniczego z Cáceres - Antioquia), "el congo", "el son de negros".

Etymología:

Słowo bullerengue oznacza "pollerón" lub macierzyńską spódnicę, którą utworzono, umożliwiając obecne przetrwanie.

Historia:

W środowiska kulturowym "negros" bullerengue określa taniec solowy kobiet, niewątpliwie ma pochodzenie afrykańskie, najwyraźniej oderwane od rdzennych rytuałów Palenque de San Basilio, stanowiących część aktów inicjacji dziewcząt w okresie dojrzewania, przyjmując Cartaginę jako punkt odniesienia do rdzennego miejsce pochodzenia.

Choiaż "tradycyjnych" rytmów wybrzeża można się nauczyć, nie są one naczane, jedynie jeszcze kilka lat temu, wraz z utworzeniem festiwali i tradycyjnych szkół muzycznych w niektórych wsiach jak np. Ovejas - Sucre, wdrożone zostały niektóre zachodnie metody nauki szkolnej. Są one przekazywane przez starych śpiewaków i muzyków, którzy poznali je od bliskiego krewnego lub przyjaciela, którzy z kolei dowiedzieli się o nich od innej rodziny lub innego znajomego, tak więc widzimy, że ci muzycy są wynikiem długotrwałego dziedzictwa muzycznego, który stale jest socjalizowane.

Śpiewacy, tancerze i muzycy nigdy nie przestają się uczyć i robią to tylko wtedy, kiedy są wśród nich "weterani" (mistrzowie), są rzeczywiście uznani w społeczności jako dobrzy bullerengueros. Podczas swoich wizyt w innych miejscowościach, a dziś również poprzez uczestnictwo w festiwalach, można się nauczyć piosenek, wierszy/tekstów, kroków, uderzeń w bębny, spotkać śpiewaków, tancerzy i muzyków, od których można sporo zaobserwować. W dowolnym czasie perkusista "weteran" (mistrz) może zwrócić się do innego perkusisty, aby dać mu podpowiedź oraz, posługując się terminem "coger" (połów), bębniarze, śpiewacy i tancerze wykorzystują możliwość "połowu" uderzeń, śpiewów i kroków na rzecz przekazania ich innym.

Bullerengue stało się dla tych nowych muzycznych społeczności świętem muzycznym bez precedensu, wraz z ożywionymi spotkaniami i uroczystości popularnych świętych z kalendarza. Wakacje Bullerengue odbywają podczas obchodów dnia św. Jana (San Juan), św. Piotra (San Pedro) i św. Pawła (San Pablo) (24 i 29 czerwca), a następnie wraz ze świętem św. Katarzyny (Santa Catalina) (25 listopada), Niepokalanym Poczęciem NMP (8 grudnia), dalej 25 grudnia, niejednokrotnie przeciągając się aż do 6 stycznia.

Zestaw rytmów Bullerengue składa się z:

1. El Bullerengue Sentao.
2. Chalupa.
3. Fandango.

Uwagi końcowe:

Jest bardzo ciekawe zobaczyć, jak ten przepływ ludności utworzył spokrewniony ze sobą system ścisłych powiązań pomiędzy odległymi miejscowościami. Podążajac śladem tej idei można pomyśleć o ciągłym systematycznym przemieszczaniu tych "rodzin" z zatoki Cartagena do Zatoki Uraba i o stałej więzi, która jest odczuwalna w muzyke, która może z pewnością mieć wpływ na pozosałe aspekty społeczne tych nowych miast "negros".

Rytm:

Rytm jest dobrze zdefiniowany, autonomiczny, czysto afrykański, wykonywany przez bębniarzy, bez jakichkolwiek odwołań do melodii. Młodzi po opuszczeniu "al patio en fila", klaszczą z rękoma uniesionymi wgórę, wykonując krótki krok, podobne do cumbia, ale w pozycji pionowej. Da się zaobserwować różnokształtne figury, z wykorzystaniem spódnic, symbolizujących dar płodności.

Muzyka zawiera "un tambor hembra" lub "tambor alegre" przy akompaniamencie "un tambor macho" lub "llamador" podtrzymują rytm, również "un totuma" (dynia) z "un plato de loza quebrado" (złamaną porcelanową płytką?) w środku oraz dłonie chóru, który towarzyszą muzyce.

Linia wokalna bullerengue jest prowadzona przez mistrza ceremonii, a jego śpiew bazuje na narracji opowieści opartej o pytania i odpowiedzi podzielone liniowo na dziesiątki.

Instrumenty:

  • Tambor llamador (macho).
  • Tambor alegre (hembra).
  • Tambora, Guache.

[źródło: es.wikipedia ==> przejdź]

bullerengue



Darien - Bunde y Bullerengue



Bullerengue



BULLERENGUE COLOMBIANO



Yomira John-Bullerengue



AbakuáAbazadoAfroAfro cha chaAfro houseAfro-Cuban JazzAnimacjeAraráAzontoBachataBachatangoBailes populares cubanosBembéBokwaBoleroBombaBoogalooBoogie WoogieBossa novaBreakdanceBuey CansadoBullerengueBurritoC-WalkCaipiraCalypsoCanzonCarimbóCarnavalCarnaval de BarranquillaCha-cha-cháCha Cha Lokua FunCha ondaChalupaChampetaChandéChangüíCharangaCharlestonChengueChill OutChoqueComparsaCongaCongoContradanzaCoupé décaléCriollaCriollaCubatonCumbiaCurrulaoDanzaDanzoneteDanzónDecimaDengueDespeloteDiscoFoxDub StepEl Tamborito (Panamá)FandangoFlamencoFootwork calenoForróFoxFree StepFujiFunanaGaitaGarabatoGuajiraGuarachaGuarapachangaGuarapachangaHip-HopImprowizacja kontaktowaIzolacjeJala JalaJazzJoropoKizombaKompaKuduroKwassa kwassaLa Tumba FrancesaLambadaLatin hustleLindy HopLockingLoungeMakutaMalembeMamboMapaléMarineraMarrabentaMbalakhMerecumbéMerengueMiami Style SalsaMozambiqueNdomboloNengonOrishaPacà-pacàPachangaPaloPaseoPaso doblePasos Libres CalenosPatrioticasPerreoPilónPlenaPoppingPorroPregónPuntoPuyaQuebraditaRancheraReggaetónRucu rucuRueda de CasinoRumba columbiaRumba cubanaRumba guaguancóRumba towarzyskaRumba yambúSabarSalsaSalsa CalénaSalsa ConcienteSalsa Crossbody (XBL)Salsa Cumbia StyleSalsa guaguancóSalsa kubańska / CasinoSalsa Los Angeles (on1)Salsa MillenniumSalsa New York (mambo on2)Salsa palladium mamboSalsa portorykańskaSalsa social / Social dancingSalsa sueltaSalsa z kiloma partnerkamiSalsatónSalsonSamba brazylijskaSamba de gafieiraSamba de RodaSamba towarzyskaSandunga (Sandunguera)SanteríaSembaSonSongoSoukousSwingTabataTangoTango argentyńskieTaniec towarzyskiTaniec współczesny (Contemporary dance)TecktonikTimbaTropicalTwerkUrban / Street DanceVacilónVallenatoWest Coast Swing (WCS)WineYorubaYukaZoukZouk LambadaZumba