Danza


"Danza - według Argeliers Léon (1918-1991), słowo danza było tylko skrótem od contradanza => przejdź i nie istnieją zasadnicze różnice pomiędzy muzyką contradanza a danza, i rzeczywiście, oba terminy na przestrzeni XIX wieku dotykają w swej istocie tej samej kwestii.

Danza zatytułowana "El Sungambelo," z 1813 roku, ma taką samą strukturę jak contradanza - czteroczęściowy schemat jest powtarzany dwukrotnie: ABAB (Santos 1982). W tym wczesnym utworze, rytm cinquillo jest już do wysłyszenia.

Danza na Kubie

Danza zdominowała kubańską muzykę w drugiej połowie XIX wieku, choć nie do tego stopnia, jak miało to miejsce w przypadku contradanza w pierwszym połwieczu. Dwóch słynnych kompozytorów kubańskich w szczególności Ignacio Cervantes (1847-1905) i Ernesto Lecuona (1895-1963), używali danza jako podstawy niektórych spośród swoich najbardziej pamiętnych kompozycji i pomimo konkurencji ze strony danzón, która ostatecznie zwyciężyła, danza nadal była tworzona jako muzyka taneczna aż do 1920 roku. W tym czasie XIX-wieczna orquesta tipica zastąpiona została przez charanga (Alén 1994:82 - przykład: "Tutankamen" Ricardo Reveron).

To dziecko contradanzy, była również tańczona w linii lub po kwadracie. Był to niezwykle energiczny rodzaj muzyki i tańca, które moły być dwu- i trójdzielne rytmicznie. Powtarzające się 8-taktowe paseo nastąppowało po dwóch 16-taktowych sekcjach zwanych primera i segunda. Do znanych kompozytorów Danza na Kubie nalezą: Ignacio Cervantes i Manuel Saumell. Ten rodzaj tańca został jednak ostatecznie zastąpiony przez danzón.

Muzyka i taniec contradanza i danza nie są już dziś popularne na Kubie, ale czasem znajdują się jeszcze w opisach spektakli zawodowych i amatorskich zespołów folklorystycznych.

Następujące zdanie z 1840 roku mogłoby być dziś napisane z równą aktualnością:
"The women of Havana have a furious taste for dancing; they spend entire nights elevated, agitated, crazy and pouring sweat until they fall spent." (Kobiety z Hawany mają 'wściekłe' wyczucie tańca; spędzają całe noce w uniesieniu, pobudzeniu, szalone i spocone, aż całkiem się wypalą.) ;)

Danza w Puerto Rico

Danza to forma muzyki, która może być zróżnicowana w swoim wyrazie. Portorykański hymn - "La Borinquena", to pierwotna danza, która później została zmieniona, aby zamieścić w niej stylistycznie więcej hymnu. Danzas mogą być romantyczne lub świąteczne. Romantyczne Danzas mają cztery sekcje, począwszy od ośmio taktowego paseo, następującego po trzech tematach, szesnasto taktowy każdy. Trzeci temat zwykle zawiera solo wykonywane przez "bombardino", a często wróca także do pierwszego tematu lub cody na końcu. Uroczysty Danzas mają formę dowolną (free-form), z reguły sprowadzone są tylko do wstępu i szybkiego rytmu.

Pierwsza część romantycznej danzy, paseo, ma 8 taktów muzycznych bez złożonego rytmu (zapętlony rytm służący za podkład), podczas gdy pary krążą elegancko po sali, dając paniom możliwość ukazania jej piękna. Druga część, zwana merengue, wzrosła z oryginalnych 16, do 34 taktów w 1854 roku. Tutaj pary przybierają prawidłową postawę i wykonują obroty, które wyglądają bardzo podobnie do walca.

Chociaż początki danza są dosć niejasne, prawdopodobnie powstała około 1840 roku jako swego rodzaju reakcja na bardzo ujednoliconą contradanzę i, według kubańskich źródeł, była pod silnym wpływem kubańskich imigrantów i ich muzyki - habanera. Pierwsze danzas były niedojrzałe, młode utwory potępiane przez władze, które od czasu do czasu próbowały bezskutecznie zakazać gatunku.

W Puerto Rico, gatunek ten nadal się rozwijał do czasu, aż został podjęty przez młodego pianistę Manuel Gregorio Tavarez, który właśnie przybył ze swoich studiów w Paryżu, i podniósł go do nowego poziomu artystycznego. Jego uczeń, Juan Morel Campos podjął go również i rozwijał dalej do maksymalnej ekspresji, komponując ponad 300 Danzas, większość z nich to arcydzieła niezwykłego piękna. Danza, które się rozwinęły były inspirowane głównie przez kobiety i romanse, a ich tytuły odzwierciedlały tą zmianę."

źródło: en.wikipedia.org ==> przejdź

AbakuáAbazadoAfroAfro cha chaAfro houseAfro-Cuban JazzAnimacjeAraráAzontoBachataBachatangoBailes populares cubanosBembéBokwaBoleroBombaBoogalooBoogie WoogieBossa novaBreakdanceBuey CansadoBullerengueBurritoC-WalkCaipiraCalypsoCanzonCarimbóCarnavalCarnaval de BarranquillaCha-cha-cháCha Cha Lokua FunCha ondaChalupaChampetaChandéChangüíCharangaCharlestonChengueChill OutChoqueComparsaCongaCongoContradanzaCoupé décaléCriollaCriollaCubatonCumbiaCurrulaoDanzaDanzoneteDanzónDecimaDengueDespeloteDiscoFoxDub StepEl Tamborito (Panamá)FandangoFlamencoFootwork calenoForróFoxFree StepFujiFunanaGaitaGarabatoGuajiraGuarachaGuarapachangaGuarapachangaHip-HopImprowizacja kontaktowaIzolacjeJala JalaJazzJoropoKizombaKompaKuduroKwassa kwassaLa Tumba FrancesaLambadaLatin hustleLindy HopLockingLoungeMakutaMalembeMamboMapaléMarineraMarrabentaMbalakhMerecumbéMerengueMiami Style SalsaMozambiqueNdomboloNengonOrishaPacà-pacàPachangaPaloPaseoPaso doblePasos Libres CalenosPatrioticasPerreoPilónPlenaPoppingPorroPregónPuntoPuyaQuebraditaRancheraReggaetónRucu rucuRueda de CasinoRumba columbiaRumba cubanaRumba guaguancóRumba towarzyskaRumba yambúSabarSalsaSalsa CalénaSalsa ConcienteSalsa Crossbody (XBL)Salsa Cumbia StyleSalsa guaguancóSalsa kubańska / CasinoSalsa Los Angeles (on1)Salsa MillenniumSalsa New York (mambo on2)Salsa palladium mamboSalsa portorykańskaSalsa social / Social dancingSalsa sueltaSalsa z kiloma partnerkamiSalsatónSalsonSamba brazylijskaSamba de gafieiraSamba de RodaSamba towarzyskaSandunga (Sandunguera)SanteríaSembaSonSongoSoukousSwingTabataTangoTango argentyńskieTaniec towarzyskiTaniec współczesny (Contemporary dance)TecktonikTimbaTropicalTwerkUrban / Street DanceVacilónVallenatoWest Coast Swing (WCS)WineYorubaYukaZoukZouk LambadaZumba